Outdoor Living Nordic AB utvecklar och säljer professionella produkter till högsta kvalitet.
Köpvillkor

1.    Köp
2.    Pris
3.    Leveranser - Leveranstid

4.    Betalning
5.    Garanti
6.    Ångerrätt och öppet Köp i 14 dagar
7.    Reklamation
8.    Företag & offentlig förvaltning
9.    Sekretess och säkerhet

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Outdoor Living Nordic AB (OLN) bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

 

Vid beställning kan endast avtal ingås på svenska. Avtalen arkiveras hos OLN. OLN ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande.


[ Till toppen ]

2. Pris

I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som OLN inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.


[ Till toppen ]

3. Leveranser - Leveranstid

Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning. Beställningar som kommer in till oss innan kl. 12:00 kommer att levereras från oss nästkommande dag! I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre. Meddelande om ev. avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen. Du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra din beställning. Vi tillämpar enhetsfrakt och fraktkostnaden för order upp till 3.000 Kr är 300 Kr. För order över 3.000 kr levererar vi fraktfritt inom Sverige, gäller Postpaket samt med Schenker.

Brev
Beställning som har en mindre vikt och volym kan levereras med leveranssätt Brev. Detta kan endast användas när betalning sker med kort, direktbanksbetalning, delbetalning eller mot faktura. Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda.

Postpaket
Beställningar som väger mindre än 20 kg kan levereras med leveranssätt Postpaket alternativt med Schenker. När din beställning har anlänt till Postens Serviceställe, det kan vara en närliggande ICA-affär eller en bensinstation i din hemort, skickas en avisering till dig. Det finns två olika sätt att få aviseringen på; SMS-avisering till din mobiltelefon eller pappersavisering.

SMS-avisering:
Samma dag ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas SMS-avin till det mobilnumret som du har angivit. För att lösa ut din beställning ta med dig mobiltelefonen med det sparade sms-aviseringen och din legitimation till det anvisade servicestället. Genom att välja SMS-avisering förkortar du leveranstiden av din beställning med minst en leveransdag.
OBS! Vid valt aviseringssätt sms-avisering skickas ingen pappersavi hem till dig.

Pappersavisering:
När ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin till det anvisade servicestället för att lösa ut din beställning.


Hemleverans Pall

Tyngre och större gods levereras med leveranssätt Hemleverans Pall. Hemleverans Pall levereras till gatuplan helgfri vardag mellan kl. 08.00-16.00. När godset har anlänt till din hemort kontaktar Posten dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telnr. 0771-59 59 59 för bokning av ny tid. Notera dock att Posten då tar betalt enligt den lokala budtaxan som finns i din hemort.

Företagspaket/Företagsadress

När du som företag beställer levereras försändelsen med Företagspaket. Leveransen sker endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postcenter eller Postens Åkeri.

OBS! Som privatperson kan du ej välja leveranssätt Företagspaket. Det gäller endast företag till företagsadress, ej boxadress.


Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Transportrisken

Vi står för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Ersättningsvara

Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager händer det att vi istället sänder en likvärdig ersättningsvara. Du har full returrätt och får pengarna tillbaka för vara och frakt om du inte skulle vara nöjd. Vid retur kontakta oss på tel. 036-13 03 30 för utskick av en returfraktsedel.

Delad order

Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.

Ej utlösta order

Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 395:- för våra kostnader.

 

[ Till toppen ]

4. Betalning

OLN redovisar priser inklusive moms. Avgift för frakt och ev postförskott tillkommer enligt ovan. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

Återbetalningar

Ev. återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto i andra hand via avi. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

Bank/Kreditkort - För dig som har VISA eller Mastercard, dock ej kort som är utfärdade av en utländsk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure. Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

 

Faktura betalning kan erhållas men du måste då kontakta oss för kreditgodkännande på info@outdoorliving.se

 

[ Till toppen ]

5. Garanti

OLN säljer alla produkter med två års garanti till priviat personer. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

 

[ Till toppen ]

6. Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i väsentligen oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. OLN tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar, se nedan under rubriken ”Så här gör du en retur”.

 

Vid åberopande av ångerrätt & öppet köp följ instruktionen enligt nedan:
•    Meddela till OLN och returnera beställningen inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den.
•    Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad.
•    Returnera varan i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget. Sedan ska denna kartong skickas i ett transportemballage som är likvärdigt som det varan/varorna levererades i till dig.
•    Varan ska vara komplett.

 

Originalförpackning
Vid returer vill vi få tillbaks varan i originalförpackningen eftersom det är en särskild framtagen produktförpackning som är unik för varan OLN förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Så här gör du en retur:

1.    Fyll i returblanketten. Den sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka alternativt i förpackningen. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service.
2.    Om din retur väger mindre än 20 kg postar du den via Postens serviceställe.
3.    Vid returer över 20kg kontaktar du vår Kundservice för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens serviceställe inte kan hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.
4.    Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan ska alltid returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som ångerrätt & öppet köp gäller.
5.    Skicka alltid returen som innehåller värdegods, dvs som rekommenderad post. Spara kvittot!
 

 

[ Till toppen ]

7. Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 2 år, varor köpta efter den 1 april 2005 har du 3 års reklamationsrätt på, efter det att du har tagit emot varan. OLN tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig garanti , se punkt 5. Garanti i våra köpvillkor.

OLN besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan och till OLN. Emballaget sparas för eventuell reklamation till posten för transportskada. Dolt fel: Anmäls till OLN inom 3 dagar från mottagandet av varan.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt fraktkostnaden. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. Vid felexpedierad vara kontakta inom 3 dagar OLN (036-130330, info@outdoorliving.se). Felexpedierad vara skall returneras oanvänd i obruten förpackning.
Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.

 

[ Till toppen ]

8. Företag & offentlig förvaltning

För företag & offentlig förvaltning erbjuder vi följande betalningsalternativ vid köp via Internet:

- Kortbetalning  

- Postförskott 

- Faktura; för att köpa mot faktura måste du kontakta oss för att erhålla ett kredit godkännande på info@outdoorliving.se

 

[ Till toppen ]

9. Sekretess och säkerhet - personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala med kreditkort, via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

OLN kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part förutom vid gemensamma aktiviteter med partners. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall OLN.

 

[ Till toppen ]

© Outdoor Living Nordic AB, P.O. Box 264, SE-561 23 Huskvarna, Sweden

Visiting address: Grännavägen 24, 561 34 Huskvarna, Tel: +46 (0)36 13 03 30,

fax: (0)36 13 03 29, Organisationsnummer 556678-8138.